Hogyan „muzsikál” az élménypedagógia a kamaszoknál és hogy a kistérségi iskolában?

images/mmtnap.jpg

Széles korosztályokat és társadalmi rétegeket ért el a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs program 2022. tavaszán

Hogyan tudja megalapítani egy múzeumpedagógus 20 diákkal néhány perc alatt a legújabb világzenei orchestrát? Mi történik, ha medve és tigriskoponyákat vagy éppen régi orvosi eszközöket viszel be egy osztálynyi gyereknek? Milyen közösségfejlesztő szerepe van a türelemüveg építésnek? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre adja meg a válaszokat a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja, amely 2022. tavaszán ismét útjára indult az országban. Játékos vetélkedők, kihelyezett, interaktív múzeumpedagógiai foglalkozások, élményalapú tanulás és a gyerekek belső motivációjának, kíváncsiságának felkeltése, röviden így lehetne összefoglalni a hatodik éve tartó kezdeményezést.

Az iskolai programot 2017-ben az Örökség Kultúrpolitikai Intézet és a Néprajzi Múzeum hívta életre azzal a céllal, hogy a hazai múzeumok sokszínű kulturális kínálatát népszerűsítse a 10-14 éves gyerekek és tanáraik körében. Az azóta eltelt időszakban a Felelős Szülők Iskolája szakmai közreműködésével és szervezésével 30 iskola több, mint 7500 diákjához jutott el eddig a tematikus élménynap és egyre szélesebb diákcsoportokat ért el. Legutóbb, április 5-én a Gundel Károly Vendéglátó és Turisztikai Technikum 9. évfolyamos diákjaihoz, április 26-án pedig a Bagi Arany János Általános Iskolai 3-8. évfolyamos tanulóihoz utaztak el a múzeumok.

Nagy öröm számomra, hogy immár hatodik éve valósíthatjuk meg ezt a sokrétű programot és széles körben szólíthatjuk meg a diákokat, a jövő múzeumlátogatóit, ezáltal ösztönözve őket arra, hogy a jövőben is ellátogassanak majd a különböző múzeumokba, kiállítóhelyekre. A Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja remek lehetőséget biztosít arra, hogy a diákok megismerkedjenek és bepillantást nyerjenek a sokszínű magyar kulturális és múzeumi világ egy-egy területébe és megtapasztalják, hogy a múzeumok a kikapcsolódás, a szórakozás, a feltöltődés és egyben az új ismeretek megszerzésének, a tanulásnak a helyszínei. A május – júniusi időszak egyébként is az egynapos múzeumi osztálykirándulások kiemelt periódusa, a nyári vakáció pedig a családi nyaralások keretében történő múzeumlátogatásoké, bízunk benne, hogy ehhez is tudtunk inspirációt adni a programban résztvevő diákoknak.” – nyilatkozta Makranczi Zsolt, a Mozaik Múzeumtúra program szakmai vezetője.

Énekel-e a fűrész? Mit lő ki a zenélő íj? Vannak-e hangyák a didgeridooban? Néhány ilyen kérdés, pár hangszer a világ különböző tájairól a kecskeméti Leskowsky Hangszergyűjtemény jóvoltából, egy osztálynyi kíváncsi diák és pár perc alatt már meg is alakult egy világzenei formáció a padok között.

Habszivacs végű fapuskák, honvédségi ruhák, sapkák, néhány pillanat és máris a 1848/49-es szabadságharc idejére repülnek a gyerekek az időben a Pákozd Katonai Emlékpark múzeumpedagógusainak vezetésével és azt veszik észre, hogy máris a gyalogos lövész katonák által alkalmazott fegyverfogásokat, mozgásmódokat sajátítják el és rögtön szuronyroham is kezdődik.

A Magyar Nemzeti Múzeum foglalkozásán korhű ruhák segítségével Mátyás király országába látogatunk el, megismerjük a király hatalmas seregét, barangolunk a palotában, bekukkantunk a könyvtárba, a konyhába és a díszes reneszánsz lakomákra, bálokra is.

Milyen fontos a türelem és a precizitás? Mennyire elengedhetetlen a tudásmegosztás és a kommunikáció egy jó csapatban? Mekkora közösségfejlesztő ereje van egy játéknak? Akik a Néprajzi Múzeum A türelemüvegek készítésének rejtelmei című foglalkozásán részt vettek ők már biztosan tudják ezt és a jövőben jól megbecsülik meg ezeket a készségeket.

A palócok szóejtése, szakajtóba rejtett tárgyak felismerése, „a legbátrabb város” története és palóc meserészletek jellemzik a balassagyarmati MNM Palóc Múzeum foglalkozását, ahol Madács Imre és Mikszáth Kálmán személyén keresztül eredhetnek a gyerekek a jó palócok nyomába.

Medve, tigris, farkas vagy éppen hiéna? Nem is olyan könnyű, koponyák és fogazat alapján beazonosítani az emlős ragadozókat a Természettudományi Múzeum foglalkozásán, az érdeklődő kérdések, csillogó tekintetek és kíváncsiság azonban garantáltan adott.

Aki pedig egy kis orvostörténeti kalandozásra vágyik, a MNM Semmelweis Orvostörténeti Múzeum foglalkozásán jár a legjobb helyen. A múltban a kórok legyőzése sokszor izgalmasan alakult, vagy néha egy véletlen segítette hozzá az orvost a felfedezéshez. A rövid, ízelítő órán, a korabeli orvosi eszközök megismerésével Semmelweis Ignác, az „anyák megmentőjének” korába nyerhetnek a bepillantást a diákok.

A gyerekek számára szervezett játékos vetélkedő és a program házigazdája pedig nem más, mint Balatoni József, „Jocó bácsi”, az ország népszerű történelemtanára, aki maga is elkötelezett híve a különféle élménypedagógiai módszerek alkalmazásának. A diákok a nap során pontokat szereznek és a legtöbb pontot gyűjtő osztály nyereménye egy ingyenes múzeumi osztálykirándulás bármely általuk választott magyarországi múzeumba, melynek költségeit a pályázati forrásból fedezik a szervezők.

Az elmúlt 5 évben lehetőségünk volt 30 iskola diákjaihoz ellátogatni országszerte és még határon túl is a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programjával. Azt tartom a kezdeményezés egyik legnagyobb előnyének és nagyon hálás vagyok érte, hogy a múzeumpedagógia és az élménypedagógia erejével nagyon széles társadalmi és korosztályi rétegeket tudtunk elérni, megszólítani és egy napra más szemléletmóddal megközelíteni. Jártunk kistérségi településeken, ahol a legnagyobb hálával fogadtak minket és elmondták, hogy ha nincs ez a program, akkor lehet, hogy az itteni gyerekek egész életükben nem jutnak el 7-8 múzeumi foglalkozásra, voltunk határon túli magyar településen és budai elitiskolában is. A szervezett élménynapok során elértünk halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket, roma diákokat, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségű és speciális nevelési igényű tanulókat egyaránt. Korosztályban a 6 év alatt 3. osztálytól egészen a 9. évfolyamig tudtuk bevonni a diákokat. Egy azonban mindig közös volt, a csillogó tekintetek és a felismerés, hogy tanulni, új információkat szerezni élményszerűen, játékosan a múzeumi foglalkozások segítségével is kitűnően lehet.” – meséli Vargacz Alexandra, a Felelős Szülők Iskolája ügyvezetője, az iskolai edukációs programok főszervezője.