Városi Tömegközlekedési Múzeum
1992-ben nyílt meg az 1914-ben épült szentendrei HÉV-kocsiszínben a BKV Zrt. ipartörténeti gyűjteménye, amely a budapesti és a vidéki nagyvárosok közösségi közlekedésének fejlődését mutatja be. A régi kocsiszínben öt kiállítótermet, egy modelltermet és egy bemutatócsarnokot alakítottak ki. Az intézményhez tartozik továbbá egy szabadtéri kiállítóterület is.
A múzeum állandó kiállításán a látogatók megismerkedhetnek a BKV Zrt. jogelődjeinek történetével, és képet kaphatnak a városi tömegközlekedés infrastruktúrájának fejlődéséről mind vidéken, mind Budapesten. Emellett korabeli dokumentumokkal illusztrálva követhetik a nagyvárosi élet változásait a közösségi közlekedés tükrében. A gyűjtemény több mint hatvan felújított járművet is tartalmaz, ezek közül sokra fel is szállhatnak az érdeklődők.
Több különleges villamost is kiállítottak a múzeumban. Megtekinthető a legendás UV egy példánya, amely közel ötven éven át szállította az utasokat. Ez mind a mai napig a legnagyobb darabszámban gyártott típus Magyarországon. A több mint százéves 418-as modell is kiemelkedő jelentőséggel bír: 2001-ben Párizsban, a Magyar Kulturális Évad alkalmából ez a villamos reprezentálta a budapesti közösségi közlekedést. A múzeum egyik dísze az a BHÉV 4-es gőzmozdony, amely több mint 125 éve a hév egyik első mozdonya volt. A hatvanas, hetvenes évek népszerű buszának, az Ikarus 556-osnak szóló és csuklós változatai is helyet kaptak a gyűjteményben.
Az egykori kocsiszín kovácsműhelyében a helyiség régi funkcióját idézik fel. Különböző kovácsszerszámokat, üllőt, fújtatót helyeztek el itt, de megtekinthető egy 1967-es, szovjet gyártmányú gőzkalapács is.
2000 Szentendre, Dózsa György út 3.
Nyitva tartás:IV. 1.–X. 31. Kedd–Vas: 10:00–17:00
+36 1 461 6500
www.bkv.hu/hu/muzeumok/varosi_tomegkozlekedesi_muzeum_szentendre
muzeum@bkv.hu
TÁJAK-KOROK-MÚZEUMOK EGYESÜLET
Pecsétszám
Kiskönyvtár
TEMATIKA
Ipat-, technika- és közlekedéstörténet
Összeállítás az egykori és a jelenlegi Magyarország nagyvárosainak 30 vasútjáról (II. terem)
A második terem az egykori és jelenlegi Magyarország nagyvárosainak összesen 30 vasútjáról mutat be összeállítást. A teremben található fotók és ábrák száma közel 700. Ismertetésre kerül Temesvár, Arad, Nagyvárad, Brassó, Kolozsvár, Nagyszeben, Eszék, Zágráb, Fiume, Szeged, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza, Szombathely, Pozsony, Kassa stb. vasúti közlekedése mellett számos kisebb, térségi közlekedést lebonyolító vonal is.
Városi Tömegközlekedési Múzeum
Szentendre
Járművek
A BKV ZRt. Városi Tömegközlekedési Múzeuma mintegy hatvan felújított járművel várja a közlekedés iránt érdeklődőket. Gyűjteményünk büszkesége és talán legjobban ismert járműve, a BKVT 418-as villamosa, amely 2001-ben Párizsban, a Magyar Kulturális Évadon nagy sikerrel reprezentálta fővárosunk közösségi közlekedését. Másik büszkeségünk a BHÉV Haraszti 4-es gőzmozdonya. Mindkét jármű idén ünnepli 120. születésnapját.
Városi Tömegközlekedési Múzeum
Szentendre
A vasutak infrastruktúrájának részei (III. terem)
A III. terem a vasutak infrastruktúrájának részeit mutatja be. A terembe lépve pályafenntartási eszközöket láthatunk, sínrendszereket, majd jelzőeszközök és táblák sokasága (turista vonat, sebes vonat stb.) tekinthető meg. Megtalálhatóak a BKVT és a BSZKRT felső- és alsóvezeték-rendszerei (ugyanis kezdetben nem felsővezetékről táplálták a járműveket).
Városi Tömegközlekedési Múzeum
Szentendre
Az autóbusz és trolibusz-közlekedés tárgyi emlékei (V. terem)
Az V. terembe lépve a BKV vállalati elismeréseit (125 éves a lóvasút, arany-, ezüst- és bronz hűségérem, stb.) tekinthetik meg a látogatók. Az egyik tárlóban a Pesti Omnibus Társulat 100 pengőről kiállított részvénye is megszemlélhető. Azonban minden bizonnyal a legérdekesebb a teremben elhelyezett 4 jármű: ZIU-5D trolibusz, Ikarus 180-as csuklós autóbusz, Ikarus 556-os szóló autóbusz, valamint egy félig vázra lebontott Rába Tr 3.5-ös autóbusz.
Városi Tömegközlekedési Múzeum
Szentendre
Az egykori hév kocsiszín kovácsműhelye (IV. terem)
1888-ban gőzvontatással indult meg a közlekedés a szentendrei HÉV vonalon, majd 1914-ben áttértek a villamos üzemre. Ekkor készült el a kocsiszín, amely 1992-től immár múzeumként üzemel.
Városi Tömegközlekedési Múzeum
Szentendre
Összeállítás az egykori és a jelenlegi Magyarország nagyvárosainak 30 vasútjáról (II. terem)
A második terem az egykori és jelenlegi Magyarország nagyvárosainak összesen 30 vasútjáról mutat be összeállítást. A teremben található fotók és ábrák száma közel 700. Ismertetésre kerül Temesvár, Arad, Nagyvárad, Brassó, Kolozsvár, Nagyszeben, Eszék, Zágráb, Fiume, Szeged, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza, Szombathely, Pozsony, Kassa stb. vasúti közlekedése mellett számos kisebb, térségi közlekedést lebonyolító vonal is.
Városi Tömegközlekedési Múzeum
Szentendre
A főváros vasúti közlekedése 1866-tól (I. terem)
Az első terem a főváros vasúti közlekedését mutatja be az első lóvasúti vonal 1866. augusztus 1-jén történt megnyitásától egészen a megépült és tervezett metrók ismertetéséig. Számos érdekes fénykép és rajz mutatja be a BKV-t és elődeit (BKVT, PKVT stb.). Szinte mindegyik valaha Budapesten közlekedett villamos jármű fényképe megtalálható. A tablókon szerepel az a lőrinci HÉV is, amely idén 120 éves.
Városi Tömegközlekedési Múzeum
Szentendre
Járművek
A BKV ZRt. Városi Tömegközlekedési Múzeuma mintegy hatvan felújított járművel várja a közlekedés iránt érdeklődőket. Gyűjteményünk büszkesége és talán legjobban ismert járműve, a BKVT 418-as villamosa, amely 2001-ben Párizsban, a Magyar Kulturális Évadon nagy sikerrel reprezentálta fővárosunk közösségi közlekedését. Másik büszkeségünk a BHÉV Haraszti 4-es gőzmozdonya. Mindkét jármű idén ünnepli 120. születésnapját.
Városi Tömegközlekedési Múzeum
Szentendre
A vasutak infrastruktúrájának részei (III. terem)
A III. terem a vasutak infrastruktúrájának részeit mutatja be. A terembe lépve pályafenntartási eszközöket láthatunk, sínrendszereket, majd jelzőeszközök és táblák sokasága (turista vonat, sebes vonat stb.) tekinthető meg. Megtalálhatóak a BKVT és a BSZKRT felső- és alsóvezeték-rendszerei (ugyanis kezdetben nem felsővezetékről táplálták a járműveket).
Városi Tömegközlekedési Múzeum
Szentendre