Heti tárlatmozaik – Kőrösi Orsolya
/2016. október 3. - 2016. október 9,/
Ezen a héten Kőrösi Orsolya, a Capa Központ és a Mai Manó Ház ügyvezető igazgatója ajánl 5+1 kiállítást.
kArton Galéria - WE USE THE BEST / WE USE THE REST (Szemelvények a magyarországi punkból)
A kiállítás kiválasztott események, jelenségek vagy fogalmak mentén kívánja megközelíteni az 1978 és nagyjából a 80-as évek közepe közötti időszak ifjúsági kultúrájának egy szeletét. A punknak nevezett szubkultúra saját önteremtő és hivatalosan kreált imázsát vizsgálva, a történelmi emlékezet és a róluk kialakított kultúrszociológiai irodalom kategóriáit vizsgálva. Milyen sztereotípiákat kreált az Ifjúsági Magazin vagy egyéb fiataloknak szóló kiadványok? Mi adja egy szubkultúra identitását?
Egyáltalán szubkultúra vagy ellenkultúra volt? Volt-e valós szimbólumrendszerük, viselkedéskultúrájuk, rituáléik? Mi a társadalom deviancia definíciója ennek tükrében? Hogyan kerülhet egymás mellé a Beatrice rajongótábora és a Spions hallgatói? Hogyan hatott Molnár Gergely Bowie vagy Velvet Underground előadása a magyar neoavantgárd test- és identitásképére? Az 1981-es filmgyári Sminkfesztivált Bódy Gábor kinek rendezte tulajdonképpen? Érdemes-e együtt hallgatni az Erdős Péter című Cpg számot az Ungvári Tamás című Spions számmal? Kurátor: Oltai Kata, művészettörténész, kurátor. Megtekinthető: 2016. szeptember 23. – október 28.
/Fotó: Mai Manó Ház/
Pannonhalmi Főapátság - Osztás 10×10 (Tíz mai történet a Pannonhalmi Főapátság Szent Márton-év alkalmából rendezett fotókiállításán)
A mesterséges intelligenciát korunk jelentős kutatói és gondolkodói szerint belátható időn belül kifejleszti az emberiség. Vajon ha tényleg képesek leszünk olyan robotokat építeni, amelyek nemhogy megközelítik, de túl is szárnyalják saját emberi képességeinket, úgy mi lesz az, ami megkülönböztet és többé tesz bennünket ezekhez a rendkívül okos lényekhez képest? Könnyen lehet, hogy a választ egy 1700 éve született ember példáján keresztül vélhetjük meglelni. Tíz tízképes fotósorozatban osztjuk meg olyan magyar emberek történeteit, akikben újra megjelenik Szent Márton cselekedete; akik sokszor erőn felül segítenek, szinte a logikának ellentmondó igyekezettel vállalnak felelősséget másokért, túllépve előítéleteiken, munkakörükön, társadalmi és kulturális beágyazottságukon. Az érzékeny befogadó rajtuk keresztül megérezheti, hogy valóban közösségben vagyunk nemcsak az ötven generációval ezelőtt itt élt katonával, püspökkel, de egymással is. Kurátor: Virágvölgyi István. Megtekinthető: 2016. március 19. - november 11.
Faur Zsófi Galéria - Fabricius Anna Alany, állítmány, nem mellékes nevek
Fabricius Anna időről időre, létező vagy fiktív szövegekkel dolgozik, melyek szerves részei fotóinak. Ez esetben a kiállítás témájának kiindulópontja a művész volt és fontos szerelmeitől kapott, hozzá intézett mondatok. Az intim és személyes történetekhez illesztett munkák kapcsolati keresztmetszetek és állapotok vizuális kényszermegoldásai vagy kényszerfeloldásai szeretetről, szeretésről, személyes kudarcokról, annak vállalásáról.
Simon Márton ehhez a képanyaghoz írt versei teszik árnyaltabbá a látszólag reménytelennek tűnő vagy épp kitüntetett állapotokat. Megtekinthető: 2016. szeptember 22. - október 27.
Ferenczy Múzeum, ArtCapital - Fátyol Viola KÖZTÜNK MARAD
Szűkszavú, bensőséges fotók, kimondási kísérletek. Fátyol Viola, egy mindannyiunk számára adott és megkerülhetetlen viszonylatban, a családi kötelék eltéphetetlen és arcunkra íródó, kiapadhatatlan mélységű örökségében önmagát kereső fotóanalízist hajt végre.
A 30. életévét betöltő művész saját családjában helyét tapogató, a gyermekkori emlékeket újra átélő, megjelenítő játéka a képek szikárságával elszakad a konkrét kapcsolatoktól, személyes élményektől, általános szimbolikát nyer.
Fotói nem elbeszélnek, hanem ábrázolnak, nem mesélnek, hanem megjelenítenek. Ha beszélni akarunk róluk, csak fecseghetünk. Kurátor: Szilágyi Zsófia Júlia. Megtekinthető: 2016. szeptember 3. – október 16.
Zsolnay Kulturális Negyed - Hajdú D. András: Cataracta
A hétéves Mbedji mindkét szemére megvakult a szürkehályog miatt három évvel ezelőtt. A Nkembe-ben élő családja 80 kilométerről hozta be a kislányt Richárd doktor Kole-ben felállított ideiglenes műtőjébe. Az úton kézenfogva kísérték, a nehezebb terepen a nagymama a hátán cipelte Mbedjit. Miután csak az utolsó műtéti napra értek oda, Richárd a protokollt felrúgva a kislány mindkét szemét egyszerre műtötte meg – hiszen ki tudja, mikor vágna neki a család még egyszer egy ilyen nagy útnak. A műtét sikerült, másnap Mbedji már tökéletesen látott. A látásával együtt visszakapta az életét is: iskolába járhat, később családot alapíthat – nincs többé magányra és nyomorúságra kárhoztatva. Megtekinthető: 2016. szeptember 15. - október 14.
+ 1
Capa Központ - Máté Gábor: Válás. A nehezen meghozott döntés.
Máté Gábor fura ember sok minden okból. Például majdnem mindent tud a digitális fényképezésről, amit muszáj, mégis analógra fényképez, ezúttal főleg 4×5 inches fényképezőgéppel, színes negatívra. Van ilyen furabogár, mondhatják. Legénykedik az analóggal, de a végén mégis csak behódol majd a digitálisnak. Hát nem. Máté Gábor szeret laborálni. Szereti a vegyszerszagot. Maga hívja filmjeit, lemezeit, maga nagyítja méteres színes képeit, melynek során olyan problémákkal szembesül, milyenekkel nemzedéktársainak egy töredék ezreléke sem. Hogyan szűrjön, hogyan hívjon, hogyan takarjon be és hogyan engedjen rá, miként portalanítson, és ha mégsem sikerül tökéletesre, mit tud megoldani a kézi retus lupéval…? Kihasználja maximálisan a nagyformátum adta szűk mélységélességi határokat, ott is tud tónust produkálni, ahol másnak ilyen már eszébe sem jut. Ezektől ma már csak keveseknek lesz eggyel több ősz hajszála… Kurátor: Kincses Károly. Megtekinthető: 2016. szeptember 27. – november 7.