Első Magyar Látványtár

A diszeli Látványtár ? az Első Magyar Látványtár Közhasznú Alapítvány Kiállítóháza ? nem hagyományos képtár vagy múzeum, hanem egy sajátos látásmódot meghonosító intézmény, amely a művészet és a tárgyi kultúra összefüggéseit igyekszik bemutatni, hozzáférhetővé tenni. A kiállítóház évente új, többnyire tematikus tárlattal, tárlatokkal várja a látogatókat. A kert rózsafáinak üveggömbjei, a 19?20. század dohányzástörténeti emlékei, a kortárs festmények, szobrok, grafikák, néprajzi tárgyak és bútorok, a világháborús katonaemlékek és a talált tárgyak együtt élnek, párbeszédet folytatnak itt egymással. Az Eger-víz patakra már a 13. században építettek vízimalmokat Diszelben. A ?Fekecs? malom újkori felvirágzását az azt 1911-ben birtokba vevő Stankovics Györgynek köszönheti. A molnármester alaposan felújította a malmot: vízikerekek helyett vízi turbinákat alkalmazott, korszerű hengerszékeket, szitát, daragépet, tisztítógépet és serleges felhordókat építtetett be, a malmot és a molnárlakást kétszintes hídházzal kötötte össze. A turbinák az 1930-as évektől részben biztosították Diszel áramellátását is. A virágzó vállalkozásnak az államosítás vetett véget, az 1962-es árvíz után pedig kezelője sorsára hagyta a malmot. A romossá vált épületet 1987-ben Vörösváry Ákos vásárolta és mentette meg. A malmot Mújdricza Péter építészmérnök tervei alapján építették újjá; kiállítótérként 1997-ben nyitotta meg kapuit. Az Első Magyar Látványtár 1990-ben született Vörösváry Ákos magángyűjteményéből és Altorjai Sándor festőművész képzőművészeti hagyatékából. A több ezer darabos gyűjteménnyel rendelkező, nagyrészt kortárs művészeti alkotásokat bemutató intézmény megvásárolta a hajdani Stankovics-malomhoz tartozó, szétaprózódott ingatlanokat, és visszaállította az eredeti birtokállapotot. A Látványtárat Vörösváry Ákos híresen egyedi gyűjtői és kiállításrendezői személete teszi különlegessé: egy-egy tárlat maga is önálló műalkotásként, installációként értelmezhető. A tárgyak és azok komplex, egyéni elrendezése a vizuális kultúra megújításának egyik fontos bástyájává avatják a diszeli intézményt.



8297 Diszel, Templom tér

Nyitva tartás:V.1-XI.30.: Hét 13:00-16:00, Kedd-Vas 10:00-12:00, 13:00-17:30

+36 87 414 120; +36 30 536 5456
www.latvanytar.com
info@latvanytar.com

TÁJAK-KOROK-MÚZEUMOK EGYESÜLET

Pecsétszám
Kiskönyvtár

TEMATIKA

A ajánlatai

Világkonyha tábor

Éljünk ésszel, örömmel

Ismét felpattanunk varázsszőnyegünkre, hogy körbeutazzuk a Földet. Megismerkedünk az öt földrész különböző kultúráival, az ott élő emberek szokásaival és ételeivel.

Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum
Budapest


Borszerda

Júliusban minden szerdán más-más tematika szerint várjuk kedves vendégeinket egy-egy izgalmas tárlatvezetésre, érdekes előadásra, kellemes élő zenére és természetesen, a rendezvény nevéhez hűen, nyáresti koccintásra 18 és 22 óra között.

Magyar Nemzeti Galéria
Budapest


Múzeumok határok nélkül - Örökség – Tudomány – Turizmus

VIII. Országos és IV. Nemzetközi Múzeumandragógiai konferencia

A Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesület és a Jósa András Megyei Hatókörű Városi Múzeum az NKA támogatásával, a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ szakmai együttműködésével, valamint a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége, a Felnőttkori Tanulás Elektronikus Európai Platformja (EPALE) és a Kulturális Örökség Menedzserek Egyesülete pártolásával szakmai továbbképzésen való részvételre hívja az érdeklődőket.

Sóstói Múzeumfalu
Nyíregyháza - Sóstó


Panel

A PANEL kiállítással elsősorban azt kutatjuk, hogy miért is jöttek létre a lakótelepek. Miért alakultak ki a házgyári technológiával épített lakóházak, házsorok; ezen épülettípus és környezete hogyan hat a társadalomra, s hogyan hat az egyénre? Létezik-e vajon panel identitás, s egyáltalán: van-e olyan fogalom, hogy PANELSÉG?

MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ
Debrecen


Panel

A PANEL kiállítással elsősorban azt kutatjuk, hogy miért is jöttek létre a lakótelepek. Miért alakultak ki a házgyári technológiával épített lakóházak, házsorok; ezen épülettípus és környezete hogyan hat a társadalomra, s hogyan hat az egyénre? Létezik-e vajon panel identitás, s egyáltalán: van-e olyan fogalom, hogy PANELSÉG?

MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ
Debrecen


André Kertész – A kamera poétája

André Kertész-fotók a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményeiből

A világhírű fotóművész Kertész Andor néven 1894. július 2-án született Budapesten. 125 éve született André Kertész, illetve Ady Endre halálának 100. évfordulójára emlékezünk.

Petőfi Irodalmi Múzeum
Budapest