Múzeumpedagógiai újratöltve – hatalmas sikert aratott a digitális múzeumi nap

images/FB_cover_Demo_muzeumok_2.jpg

„DEMÓ – Digitális Edukációs Múzeumi Órák”

2020. május 18. 

A Mozaik Múzeumtúra és a Felelős Szülők Iskolája szervezésében hatalmas sikerrel valósult meg az első, rendhagyó digitális múzeumpedagógiai oktatási nap, a “DEMÓ”. A Digitális Edukációs Múzeumi Órák – DEMÓ programra több, mint 16 ezer diák regisztrált, és az első két napon már 13 ezren vettek részt, a múzeumok aloldalainak megtekintési száma pedig meghaladta a 100 ezret. A tartalmakat azóta is „fogyasztják”, így a felhasználók száma folyamatosan nő. Május 18-án, a Múzeumok Világnapja alkalmából a diákok 21 múzeum virtuális tárlatain, edukációs videókkal összekapcsolt feladatain vettek részt az online térben.

A merőben új oktatási forma, nemcsak a virtuális felületek miatt aratott sikert, hanem a széleskörű és sokféle formában – vetélkedő, redmenta kvíz, learningapps tankockák, stb – feldolgozott XXI. századi vizuális és verbális narratíva miatt is. Az ingyenesen megvalósuló programot határon innen és túlról is sokan követték érdeklődő szülők, diákok is a közösségi esemény felületén. A kimondottan erre az alkalomra készített több tucat játékos feladat, videó a jövőben is elérhető és felhasználható oktatási célra a www.mozaikmuzemtura.hu oldalon. 

„Az első alkalommal megtartott Digitális Edukációs Múzeumi Órák online rendezvényünk minden előzetes várakozásunkat felülmúlta. Az elmúlt hetekben a Virtuális Múzeumtúra oldalunk népszerűsége jelezte számunkra, hogy a pedagógusok részéről nagy az érdeklődés a múzeumok digitális tartalmai iránt, ezért gondolkodtunk egy olyan rendezvényen, amely a korábbi népszerű iskolai edukációs programunkat a digitális térben jeleníti meg.  Az elképzelésünk bejött, előzetesen 650 pedagógus regisztrált az eseményre, ami jelezte, hogy nagy az igény az ilyen típusú, az oktatást segítő, támogató és egyben szórakoztató, digitális rendezvényre. A tanárok 21 múzeumi tartalom és számtalan oktatási forma, illetve digitális felület közül választhatták ki az osztályaik számára legmegfelelőbb programokat.  A DEMÓ nap meghirdetett programján eddig 13 ezren vettek részt, a fővárostól kezdve a pár ezer fős községekig az ország minden tájáról, sőt határainkon túlról is, a múzeumi aloldalak összes megtekintése meghaladta a 100 ezret, a Mozaik Múzeumtúra YouTube csatornájára feltöltött 19 videót pedig több mint 35 ezerszer nézték meg. Azt gondolom, hogy a rendezvény sikere az igény jó időben történő felismerése, a múzeumok változatos és élvezetes tartalmai, a megszokottól eltérő tanulási forma - ami biztos vagyok benne, hogy a tanév vége felé közeledve kicsit felrázta a diákokat - az ötletre fogékony pedagógusok, szülők, múzeumi munkatársak és a lelkes diákoknak köszönhető, na meg a jó szervezésnek!” – mondta Makranczi Zsolt, a Mozaik Múzeumtúra program lebonyolításért felelős Örökség Kultúrpolitikai intézet igazgatója.

„A mai nap a játékos tanulásról szólt! Nagy izgalom, amikor a hetekig készített exclusive videók, játékok egyszerre debütálnak több, mint tízezer gyermek nappalijában. Ilyen nagy létszámú közös, digitális tematikus nap tudomásom szerint még nem volt a magyar oktatás történetében. Az pedig külön öröm, hogy a diákok és a tanárok is egyaránt lelkesek voltak. Hiszem, hogy a múzeumok már nem unalmas kiállítóterek, a múzeumpedagógia megújult.  Igenis életre kelhet a történelem egy várkapitány és népe által végig táncolt és énekelt videóklipben, mert a virtuális tér segítségével 130 tudós életéről és felfedezéseiről is tanulhatunk egyetlen kattintással Einsteintől Bíró Lászlóig és mert az irodalmi kávéházak hangulatát is megidézhetjük izgalmas felvetésekkel, olyan megközelítéssel pl.. hogy az írók miként lehettek a koruk influencerei…?!” Játékos felfedezések, amiből másként tanulunk, izgalmasabban, maradandóbban. A feladatoknál a diákok javították a saját válaszaikat, mert szerettük volna az önreflexióikat is fejleszteni. Szerettünk volna a tanulási szemlélet reformjához hozzátenni, mely hat a diákra, a tanárra és a szülőre is.„-  fogalmaz Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája alapító-ügyvezetője, a Mozaik Múzeumtúra „DEMÓ” napjának megálmodója.

Tanári visszajelzések a „DEMÓ” napra:

„A digitális oktatás 2 hónapja tart, de ez a nap mégis másabb volt az eddigi mindennapoktól. Nagyon jól felépített, szervezett volt a nap. Tetszett, hogy a gyerekek sok feladat közül választhattak, így mindenki megtalálhatta azt, amiben jobban elszeretett volna mélyülni. A gyakorlati, élményekben gazdag tanításra mindig szívesebben emlékeznek vissza a diákok és jobban meg is jegyzik, hiszen játékos, interaktív módon jut el hozzájuk a tudás. Történelemből, énekből, fizikából, de földrajzból is számtalan hasznos elméleti és gyakorlati információt kaptak a gyerekek, így a szaktanárok ezeket a feladatokat, kvízeket, videórészleteket beépíthetik a tananyagaikba. Én meg is fogom tenni fizikából. Pl. A Reptár – a Szolnoki Repülőmúzeum vagy a kecskeméti Leskowsky Hangszergyűjtemény videórészletében is fizikából a hangtan témakört tudom kiszélesíteni az ott hallott értékes ismeretekkel.

A diákjaimnak nagyon tetszett Balatoni József, Jocó bácsi Redmentás vetélkedője, de nagy kedvencük volt, amikor Toldi féle márkát kellett tervezniük. De minden feladatot élveztek, mert egy - egy feladat után a zárt facebook csoportunkba segítettem nekik, ha elakadtak vagy elmesélték az adott feladatokat, élményeket. – fogalmaz Roma Ádám, Oscar díjas pedagógus, a Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola Petőfi Sándor Tagintézménye fizika - informatika szakos tanára, aki 8. osztályos gyerekekkel vett részt a DEMÓ napon.

„A Mozaik Múzeumtúra tavalyi sikere után iskolánkban, nem volt kérdés, hogy ismét benevezünk a programba. A gyerekek vevők voltak végre arra, hogy múzeumba megyünk. Számomra már ez, hatalmas siker. A színes kínálatból - úgy éreztem -, mindenképpen válogatnom kell tanárként és elsősorban a tanult tananyagot támogató tartalmat ajánlottam a tanórák keretében. A nap végén persze megmutattam a teljes órarendet is, hogy kedvükre barangoljanak a gyerekek. A megérzéseim és a tapasztalataim egyaránt azt mondják, hogy meg kell tanítanunk a tanulókat élni egy szabadabb tanulási lehetőséggel. Együtt kell játszani, ott lenni, megélni. Azzal, hogy a tartalmak később is elérhetőek lesznek, könnyen beépíthetők a tanórákba, színesítve, élvezhetőbbé téve a digitális oktatásba belefáradt résztvevők életét. Köszönjük a lehetőséget.”- fogalmaz Fülöp Bea, magyarszakos tanár, a szigetszentmiklósi Kardos Gyula Általános Iskolából.

A nagy sikerre való tekintettel még az idei tanévben tervezik a „DEMÓ” nap folytatását új játékokkal, résztvevőkkel. A program tervezése elindult, reméljük, hogy hamarosan hírt adhatunk a virtuális múzeumtúra folytatásának részleteiről. 

További részletek a DEMÓ Nap-ról és a Mozaik Múzeumtúráról:

Web: https://www.mozaikmuzeumtura.hu
Facebook: @mozaikmuzeumtura
Instagram: @mozaikmuzeumtura
Youtube: Mozaik Múzeumtúra

A Mozaik Múzeumtúra a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg, a Néprajzi Múzeum szakmai támogatásával és az Örökség Kultúrpolitikai Intézet koordinálásában.