Újra több ezer gyerekhez látogat el a Mozaik Múzeumtúra
A 2017-2018-as tanévben is útjára indul a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programsorozata a Felelős Szülők Iskolája szervezésében. A tanévben összesen 7 iskolába látogatunk el, ebből egy határon túli intézménybe is, Szlovákiába. A program célja, hogy élményszerű, látványos és tartalmas múzeumpedagógiai foglalkozások bemutatásával közel hozzuk a diákokat és tanárokat a múzeumokhoz, megkedveltessük velük a kiállításokat. A program már 3000 diákhoz látogatott el eddig, töretlen sikerrel.
A programsorozat 2017. november 9-én a budapesti Benkő István Református Általános Iskola és Gimnáziumban indul, majd november 29-én a kiskunhalasi Szilády Áron Gimnázium ad otthont az élményekkel teli múzeumpedagógiai foglalkozásoknak. Mindkét alkalom fő tematikája a Reformáció 500 emlékév köré épül.
A felsős diákok már előzetesen foglalkoznak a témával, szabadon választott eszközök segítségével osztályszinten dolgozzák fel a reformáció történetét az iskolai eseményeket megelőzően, hogy csapat szinten bemutatkozhassanak a múzeumi tematikus napon Balatoni József, Jocó bácsi játékos vetélkedőjén, aki történelemtanárként sok érdekességgel és meglepő tényekkel készül majd a diákok számára. Fókuszban a Reformáció 500 éves évfordulója áll, ehhez kapcsolódva mutatjuk be a Da Vinci Learning TV csatorna tudományos-ismeretterjesztő kisfilmjeit is erről a korszakról.
Egy-egy alkalommal minimum öt múzeum lesz jelen az iskolai edukációs program során, akik különböző állomásokon foglalkoznak majd a csoportokkal.
A Magyar Nemzeti Múzeum a Reformáció 500 éve c. kiállítás kapcsán állított össze múzeumpedagógiai foglalkozásokat, amelyek során a gyerekek ruharekonstrukciók és korhű tárgyak felismerésével, bibliai idézetek és képek párosításával, valamint katolikus, evangélikus, illetve református térbelsők berendezésével és megkülönböztetésével foglalkoznak majd.
Az ország legnagyobb hangszermúzeuma, a kecskeméti Leskowsky Hangszergyűjtemény a legizgalmasabb instrumentumokat mutatja be. A hangszerek világán keresztül megismerhetjük más népek kultúráját, a hangok fizikáját és természetesen a magyar népzene érdekesebb hangkeltő eszközeit is kacagtató, interaktív formában.
A budapesti Bélyegmúzeumnak jelenleg több mint 13 millió bélyeg található a gyűjteményében, a világ szinte minden tájáról. Ebből hoznak majd egy kis ízelítőt a Mozaik Múzeumtúra résztvevőinek és innen garantáltan senki nem távozik üres kézzel: apró albumba ragasztva mindenki elkészítheti kedvenc bélyeg összeállítását.
Egy QR kódos applikáció segítségével a táblagépen egy rádió a gyerekek szeme előtt hullik darabjaira, valamint egy televízió belsejében barangolhatnak. A régmúlt eszközeit újra felfedezhetik a modern technológia nyújtotta élmények segítségével. Mindezt az MTVA Rádió- és Televíziótörténeti Kiállítóhely jóvoltából.
A Katonai Emlékpark Pákozd alaki kiképzéssel készül a szabadságharc harcalaki mozzanataiból, ahol a gyerekek korhű ruhába öltözve, szivacsszuronnyal ellátott fafegyverrel a kezükben „indulhatnak a csatába”. Egy kiképzésen vesznek részt, ahol megtanulják a vezényszavakat és a fegyver helyes tartását, illetve érdekességeket az akkori katonák életéről és a reformáció idején szervezett bandériumokról.
A Reptár – Szolnoki repülőmúzeum a magyar katonai repüléstörténet különböző fejezeteit fogja feleleveníteni játékos formában. Lesznek itt vadászgép makettek, Puma századjelvény kirakása és légiharc egy MiG-29-essel az osztályteremben.
A gyerekek aktivitását, tudását pontozzuk és minden helyszínen a legtöbb pontot gyűjtő nyertes osztály kirándulást nyer egy általa választott múzeumba.
Természetesen ezzel a programmal mindenki nyer, a diákok és tanárok szélesebb látókört a mai múzeumok modern és innovatív kiállításairól és foglalkozásairól, a múzeumpedagógusok pedig visszajelzést a korosztályos tartalomfogyasztásról.
„A tapasztalatunk az volt, hogy mindenhol nyitottan és örömmel fogadták a Mozaik Múzeumtúra iskolai programját, sok esetben egy-egy témahéthez vagy épp iskolai évfordulóhoz kapcsolták a rendhagyó tanítási napot. A tanárok visszajelzései alapján is egyre több, olyan kooperációra, társas interakciót generáló élménynapra lenne szükség, ahol nem frontális és nem feltétlenül osztályzás alapú tudásszint mérés van, hanem a tanulás és a tudás megszerzésére irányuló motiváció.” – fogalmaz Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája alapítója.